Blogger Templates

Wednesday 19 October 2011

muka buku vs doa

Assalamualaikum.. J

Dah lama berfikir, sejenak malam nie aku nak berceritala pasal trend baru kat muka buku. Ianya bukan trend baru cuma aku rasa makin menjadi-jadi kebelakangan ini. Aku tak tahu laa kalo hanya aku yang perasan atau ade juga makhluk ALLAH yang lain pun perasan juga akan hal nie. Bagi aku la, benda nie dah jadi teruk sebab hari-hari geng muka buka buat benda yang sama. Korang rasa dorang buat apa?

Haaaa..jangan terkejut dengan pendapat atau pandangan aku nie. Ramai dikalangan kita terbuai dan leka BERDOA melalui muka buka. Korang sedar tak? Korang ade terperasan tak hal nie? Ok aku beri beberapa contoh yang aku cedok dalam post kawan muka buku aku.

#ya ALLAH, kuatkanlah hati hambamu ini dalam menempuh dugaan dan cabaran hidup. Hanya KAU maha Mengetahui.

#ya ALLAH semoga aku Berjaya menjawab peperiksaan dengan tenang esok.

#ya ALLAH semoga ibu bapa ku berada dalam keadaan sihat walafiat selalu.

Yang pasti, tak ada yang salah dengan kata-kata tersebut. Tetapi menjadi salah apabila kita post di wall kita daripada kita berdoa. Berdoa bukanla dengan mengadap fb, mencoret kata-kata indah, taip setiap ayat perkataan dan post lalu mengharapkan kawan-kawan like dan tolong mengAMINkan sekali kata-kata kita itu. SUBHANALLAH.

Doa adalah senjata orang-orang MUKMIN. kaedah yang baik dan tampak sopan ketika bermunajat dengan ALLAH SWT adalah dengan lambang kesungguhan, lambang penuh pengharapan kita kepada Pencipta. Apabila sembahyang, berdoalah dalam keadaan suci


Tanpa disedari rakan-rakan berdoa dan berharap sesuatu dalam laman muka buku. harap kawan-kawan sekalian menyedari perkara ini. Peringatan untuk diri sendiri jua. nauzubillah. :) yang buruk itu datang dari kita sendiri, makhlukNYA. yang baik itu sesungguhnya dari Maha Pencipta






'tidak akan menggoncang dunia malahan buaian pun
dengan hanya menulis status yang hebat di fb tanpa amal'







No comments: